In verschillende wijken en buurten in Rotterdam komt er sinds kort de mobiele coronapost langs. Rotterdammers kun hier terecht bij wijknetwerkers, welzijnswerkers en medewerkers van de gemeente voor informatie en vragen over corona.
Volgens projectleider Maurice Schweitzer wil de gemeente 'niets aan het toeval overlaten' als het gaat om het bereiken van Rotterdammers en hen te helpen met vragen over corona. ''Er zijn al ontzettend veel manieren waarop we contact hebben met bewoners, bijvoorbeeld online of via 14 010. Tegelijkertijd willen we er juist ook zijn voor mensen die de gemeente via die weg wat minder goed weten te vinden. Juist ook om de geluiden uit de buurten en de wijken te horen.''
De mobiele coronapost staat op verschillende dagen in verschillende wijken in Rotterdam en wordt bemenst door bewoners die de wijk goed kennen en er ook hun eigen netwerk hebben. Dit kunnen bijvoorbeeld wijknetwerkers zijn of medewerkers van de welzijnsorganisaties. ''We willen zeker weten dat de boodschap overkomt en daarom komen we nu in de wijken. Alleen schriftelijke communicatie werkt niet altijd even goed, daarom willen we ook het gesprek inzetten.''
Volgens Schweitzer zijn de vragen die mensen stellen heel divers. ''Soms gaat het uiteraard om gezondheidsvraagstukken. Mensen voelen zich niet lekker of hebben te maken met zieke familieleden en zoeken daarin de weg. Maar het komt ook voor dat mensen het over schuldenproblematiek of baanverlies hebben. Of hoe dat moet als ze naar de supermarkt gaan of in een woonsituatie zitten waar mensen dicht op elkaar wonen.''
Medewerkers van de mobiele coronapost kunnen meedenken, helpen en mensen naar de juiste plek verwijzen voor hulp. Ze denken niet alleen mee, maar noteren ook de signalen in de wijk. ''We horen op deze manier weer andere dingen dan dat je via de andere kanalen hoort. Juist omdat je in de wijk bent en weer andere mensen spreekt dan waar je normaal mee in contact komt.''